Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Blog ini ialah blog peribadi kepunyaan Su Purple..segala isi kandungan blog ini adalah luahan dan pandangan yang tulus ikhlas dari tuan punya blog..dan beberapa ilmu pengetahuan yang ingin dikongsi bersama pembaca sekelian..

Apa yang baik dikongsi bersama, apa yang buruk dijadikan pengajaran.

Saturday, January 8, 2011

Alfatihah

Semalam adalah hari lahirnya yang ke 32..petang tadi tatkala aku hendak menunaikan solat magrib, aku dikejutkan dengan sms yang kawan aku telah kembali ke rahmatullah..rasa macam nak pengsan..

kenal sejak tahun 2002, masa tu dia baru masuk jadi operator..masa tu dia dalam proses nak kahwin, jadi aku hadiahkan bunga pahar buatnya, sejak dari itu dia pun anggap aku macam kakak dia sebab dia pun tak ada adik beradik..anak tunggal..

Susah senang dia akan bantu, sampaikan nak ke bank pun kadang2 suh teman, tapi sampai ke bank bukan aku yang turun, dia pulak yang turun pegi bayar..

tahun 2003 aku pernah berkursus sama-sama - pi kursus kenegaraan di Kaki Bukit, Perlis..masa kursus dia jadi bilal..sedap sungguh suara dia..semua orang terpaku mendengarnya, dan orang pun macam tak percaya yang dia OKU.. bangganya akak akan kebolehan kamu..


2 tahun lepas, aku dan dia dapat temuduga SPA..tapi rezeki dia yang dapat..lepas dapat surat tawaran tu dia kena pergi kursus di ipoh.. aku offer hantar ke putrajaya. Sebelum dia pergi dia kata dia akan doakan aku supaya aku pun dapat juga..

tahun lepas bila kawan baik aku menjauhkan diri dan akhirnya aku dapat tahu dia akan melangsungkan perkahwinannya, aku rasa kecewa sangat dengan sikapnya, tapi apakan daya aku cuma kawan yang telah dipergunakan. Arwah yang bagi nasihat pada aku bila dia dapat tahu, Siap bagi nasihat lagi dalam fb..

Sesekali dia akan telefon bertanyakan khabar, Kak, sihat kak.. kak saya dah tanam pokok.. dan cerita yang tak boleh aku lupa ialah dia menaiki motor untuk pergi kerja..weiii, nampak ke...bahayalah nuar, nanti terlanggar pokok ke apa..dia OKU (rabun)..bayangkan orang macam dia naik motor..kak, saya insya Allah boleh nampak pokok atau kereta, tapi saya paling takut tahi lembu..kalau terlanggar tayar jadi licin..

Marilah sedekahkan alfatihah buatnya.. Arwah meninggalkan seorang isteri dan 2 orang anak..

7 comments:

kak Erna said...

Alfatihah buat arwah..dan tak ziah buat keluarganya..

pB said...

Al Fatihah


moga keluarganya tabah

Purpleheart said...

kak erna,
alfatihah..

pb,
harap-harapnya begitulah..

♥ manje ♥ said...

Al Fatihah

Mati tu pasti
Kita yg hidup ni kena
bersedia mengahadapi kemungkinan tu kan... ~

Purpleheart said...

Manje,
ye..betul tu..

HappyIrfa said...

alfatihah juga buat arwah..semalam pun sy n kawan2 opis 3 van gi melawat keluarga arwah bos..
meninggal ahad lepas..kanser tulang..sedih bila isteri arwah bercerita yg arwah dah beli seluar n stokin baru plan nak masuk keje bulan april..lepas habis chemo..rupanya ajal lebih dulu menunggunya

Purpleheart said...

Irfa,
alahai sedihnya dengar..dah ajalnya tiba kan..Allah lebih menyayangi dia..

Nasihat buat kawan-kawan

pesanan dari sahabat

Kehidupan suatu cabaran, tabahkan hati menghadapi dugaan dan lawan. Bersedia mengkritik dan dikritik. Hadapi dunia luar dengan hati yang terbuka. Sentiasa belajar dan mendengar. Pasti hidup akan berjaya - insan terpilih

Popular Posts