Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Blog ini ialah blog peribadi kepunyaan Su Purple..segala isi kandungan blog ini adalah luahan dan pandangan yang tulus ikhlas dari tuan punya blog..dan beberapa ilmu pengetahuan yang ingin dikongsi bersama pembaca sekelian..

Apa yang baik dikongsi bersama, apa yang buruk dijadikan pengajaran.

Monday, August 16, 2010

ABC

Seperti dalam blog Luna, aku jua ingin bercerita tentang tajuk itu...

Tahun ni aku tak merasa nak puasa 1 Rejab begitu juga 1 Syaaban..sebabnya aku dah nampak anak bulan 3 hari sebelumnya. Tak apalah redha ajela, nama pun perempuan..Allah bagi cuti (ABC), lelaki tak ada cuti-cuti..

Tahun ini dengan keazaman aku untuk berpuasa dengan lebih berkualiti, lebih baik dari tahun sebelumnya dan mengerjakan apa yang sepatutnya dilakukan. Selain puasa, mengaji, tadarus, melakukan amalan sunat dan juga bersedekah.

Alhamdulillah, aku dapat juga mengerjakan terawih dan juga berpuasa pada 1 Ramadhan. Walaupun hati bertanya-tanya bila dia nak mai, tapi tak apala..dah 2 tahun aku tak pernah dapat puasa awal bulan.

Akhirnya selepas lewat 7 hari, barula ianya kembali tapi .....

aduhai, sakitnya satu badan..rasanya macam lenguh dari hujung rambut sampai hujung kaki..

semalam seharian bertunku dengan bantal panas. satu badan disapu dengan minyak.. bau usah diceritakan la, rasanya macam kedai ubat bergerak aje.. anak buah kata aku busuk..mujurlah dia da remaja..ucu sakit sangat la, tu yang ucu sapu satu badan. Dia menjawab mujur ucu tak mandi minyak.. HAHAHAHA.. tak terpikir pun nk buat macam tu..

Walaupun dah hari kedua, sakit lagi perut aku..

Dan makcik-makcik di surau pastinya ternanti-nantikan kedatanganku semula..

Melepasla aku nak tadarus juzuk ke 9 dan 10 semalam.. hari ni 11 dan 12..

4 comments:

kakLuna said...

tu la.,seronok dpt ABC sbb tanda kita sihat..cuma semangat berkobar2 nk perbaiki amalan tu dah mcm terpeleot sikit..


ya Allah, cepat la cuti ABC ni abis..x sabar nih..

Purpleheart said...

Luna, ye betul..ABC tanda kita sihat kan..aku tak sabar nk puasa semula. Nk tadarus, terawih..ee rindunyaa..

Mak Su said...

moga ada kesempatan yg lain :)

Purpleheart said...

Mak su, insya Allah...pasti ada..

Nasihat buat kawan-kawan

pesanan dari sahabat

Kehidupan suatu cabaran, tabahkan hati menghadapi dugaan dan lawan. Bersedia mengkritik dan dikritik. Hadapi dunia luar dengan hati yang terbuka. Sentiasa belajar dan mendengar. Pasti hidup akan berjaya - insan terpilih

Popular Posts